Doen
Recent vroeg een collega-ondernemer mij op een netwerk bijeenkomst, wat mijn succes factoren zijn van mijn behaalde resultaten voor mijn klanten.
Ik benoemde toen een heel scala van dingen, maar de aller allerbelangrijkste is DOEN.
Niet zo heel bijzonder zou je zeggen, maar ik ken echt heel veel mensen die fantastische ideeën hebben om op te pakken, maar het niet doen of zelfs niet durven te doen.
De stap die gezet dient te worden om tot actie over te gaan is voor velen de lastigste. Vaak komen er allemaal andere zaken tussen, die ook belangrijk zijn en met name ook veel argumenten die de kans van slagen in de weg staan. Wat als dit, wat als dat, stel dat scenario 1 niet goed uitpakt, is er dan nog een scenario 2 die ik in kan zetten. Allemaal beren op de weg die bedacht worden, hoofdzakelijk door zelf veronderstellingen en aannames te bedenken.
Mijn manier van werken is, resultaten boeken door gewoon te gaan doen. Bedenk een plan van aanpak en voer het ook daadwerkelijk uit.
De rode draad van mijn opdrachtgevers is dat ze eigenlijk altijd op zoek zijn naar groei. Groei door het aanboren van nieuwe markten vanuit het bestaande product. Recentelijk heb ik dan ook twee nieuwe landen voor twee verschillende opdrachtgevers geopend. De Franse markt en de Belgische markt. Had ik daar mijn netwerk? Of hadden mijn opdrachtgevers al een bestaand netwerk aldaar? Nee, maar ik wist wel naar wat voor type bedrijven ik op zoek diende te gaan en bedacht een plan hoe ik deze kon vinden. Google is ‘your friend’ niet waar?
Ik maakte een mooi aanvalsplan, een goede e-mail en ging daadwerkelijk mailen. Binnen een uur had ik al de eerste reacties en kon ik verder ‘tweaken & tunen’ en ook niet onbelangrijk, de eerste afspraken voor vervolgcontact.
Is ‘DOEN’ lastig? Ik vind van niet, maar ik kan ook -tig argumenten bedenken, om het vooral niet te doen. Want ja je krijgt afwijzingen, je neemt ‘uit het niets contact’ op, de ander zit op dat moment niet op jou te wachten. Maar hé, wat als jij nou een heel mooi iets hebt, waar je de ander ook echt mee helpt en de ander versterkt, dan is die andere persoon die jij uit het niets hebt benaderd, maar wat blij dat jij contact hebt gezocht.
En met name dat laatste, zijn de reacties die mij enthousiasmeren om vooral door te gaan met DOEN.
Doe jij mee?